Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları

23 TL

^Marksizmin politik kuramı ile estetik kuramı arasında, başından beri bir gerilim olduğu söylenebilir. Devrimci bir teori olarak Marksizm, son kertede sadece ekonomik ve toplumsal yapının değiştirilmesini değil, aynı zamanda kültürel/düşünsel yapının da dönüştürülmesini öngörür. Buysa, kültürel açıdan hayli donanımsız olan sömürülen/yönetilen sınıfların, bu dönüşümü arzulamalarını gerektirir.

Ahmet Oktay, "Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları" adlı üçüncü baskısı yapılan bu kitabında, olayı Sovyetler Birliği ve Türkiye bağlamında serimlemeye, kaynakları göstermeye ve bağlantılandırmaya, toplumcu gerçekçilik'i politik/ideolojik, felsefi ve yazınsal düzeyleri birbiriyle ilişkilendirerek açıklamaya çalışıyor. İlk baskısı 1986'da yapılan bu kitabın, postmodernist sanatın yaptığı tahribat karşısında kaygılananlar ve özgürlükçü, eşitlikçi bir dünya umudunu taşıyanlar açısından, bu umudu besleyecek bir sanat/edebiyat için öngörü noktaları oluşturduğu söylenebilir...

Kategori Antoloji-Derleme
Deneme-İnceleme
Eleştiri-Kuram
Cilt Türü Karton Kapak
Basım Tarihi: Haziran 2003
Basım Yeri: İstanbul
Baskı Sayısı 3
Ebat:
Dil: Türkçe
Kâğıt Türü: 2. Hamur
Sayfa Sayısı: 618
ISBN: 975-289-043-1
Ahmet Oktay

(1933 - ): Şair, yazar. Ankara'da doğdu. Soyadı Börtecene'dir. Liseyi yarım bıraktı (1951). 1961'de Yeni İstanbul gazetesinde gazeteciliğe başladı. Ankara Ekspres ve Vatan gazetelerinde çalıştı. 1965'te TRT'ye girdi. 1982'de Milliyet'e geçti.

Şiir, deneme ve tenkitleri Beraber, Mavi, Pınar Postası, Yeditepe, Şairler Yaprağı, Kaynak, Seçilmiş Hikâyeler, Dost, Yeni Dergi, Birikim, Halkın Dostları, Papirüs, Yazı, Yazko Edebiyat, Somut, Argos dergilerinde çıktı.

Şiirleri: Gölgeleri Kullanmak (1963), Her Yüz Bir Öykü Yazar (1964), Dr. Koligari'nin Dönüşü (1966), Sürgün (1979), Sürdürülen Bir Şarkının Tarihi (1981), Kara Bir Zamana Alınlık (1983), Yol Üstündeki Semender (1987), Ağıtlar ve Öğütler (1991), Bir Sanrı İçin Gece Müziği (1993), Toplu Şiirleri (1995), Gözüm Seyirdi Vakitten (1996), Söz Acıda Sınandı (1996), Az Kaldı Kışa (1996), Hayalete Övgü (2001). Oyunları: Dişi Kurt (1984'te oynandı). Denemeleri-incelemeleri: Bir Arayışın Yazıları, Bir Yazının Arayışları (1981), Yazın-İletişim-İdeoloji (1982), Yazılanla Okunan (1983), Toplumcu Gerçekçiliğin Kaynakları (1986), Toplumsal Değişme ve Basın 1960-1986 (1987), Kültür ve İdeoloji (1987), Rafaello'nun Direnişi (1990), Karanfil ve Pranga (Ahmet Arif'in şiirleri üzerine bir inceleme, 1990), Sanat ve Siyaset (1990), Zamanı Sorgulamak (1991), Kabul ve Red (1992), Şair ve Kurtarıcı (1992), Türkiye'de Popüler Kültür (1993), Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı 1923-1950 (1993), İnsan Yazar Kitap (1995), Şiddet Söz Yaşam (1995), Medya ve Hedonizma (1995), İsrafil'in Sur'u (1997), Şeytan, Melek, Soytarı: Selim İleri'nin Romancılığı ve Romanları (1998), Postmodernist Tahayyüle İtirazlar (2000), Siyasal İslama İtirazlar (2000), Şairin Kanı (2001), Anlyatılanların Aynası (2001), Metropol ve İmgelem (2002). Tenkitleri: Şairin Kanı: Yazınsal Eleştiriler 1 (2001), Anlatıların Aynası: Yazınsal Eleştiriler 2 (2001), Resim Yazıları (2002). Hatıraları: Gizli Çekmece: Basın, TRT, Edebiyat ve Bohem Dünyasından Resimli Hayat-ı Hakikiye Sahneleri (1991; genişletilmiş yeni bs., 2004), Gece Defteri: Yazınsal Günlükler (1998). Mizahî yazıları: Tarantula Post (2002).

Kullanıcı Yorumları

Henüz hiç yorum yapılmadı.

Yorum Yap

Yorum yapmak için kullanıcı hesabınızla giriş yapmalısınız!

Giriş yapmak için lütfen tıklayınız.